Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Február hónapban Észak-Queensland, Ausztrália egymás után hat hónapnyi esőt hozott, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett, hiszen senki sem tudta, hogy reggel milyen szintű áradással és károkkal fognak szembesülni. Talán senki sem élte ezt meg olyan intenzíven, mint Andrew Brown, aki napközben kiberbiztonsági oktató, de emellett magánéletében amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van, és amely Queensland időjárására összpontosít. A rekordmennyiségű áradás idején, amikor 400 ember kényszerült elhagyni otthonát, Mr. Brown éjjel-nappal posztolt, és még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönsége iránti felelősségérzetből.

Amikor észrevette, hogy öt órán át tartó, megszakítás nélküli eső várható, korábban távozott a munkából, hogy figyelmeztesse nemcsak Facebook-követőit, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is. „Amikor egy nagy időjárási esemény történik, megpróbálod a lehető legkorábban értesíteni az embereket” – mondta Mr. Brown. Townsville-ben él, amely az esős, forró és párás időszakáról ismert, amely januártól márciusig tart. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül maradnak is, valószínűleg internetkapcsolatuk még van. Ezek a rendszerek hírhedtek arról, hogy éjszaka ütnek le, amikor nem látható, mi történik, így valóban úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és füleik” – tette hozzá.

Mr. Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége azt mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi médiához hírek és időjárási frissítések érdekében – az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat a Pew Research Center adatai szerint. Az emberek ugyanolyan figyelemmel kísérik a Facebook-influenszereket, mint a újságírókat és a mainstream médiát, sőt, a Reuters Intézet és az Oxfordi Egyetem egy tanulmánya szerint többet figyelnek rájuk, mint a mainstream média képviselőire a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben találta magát a Tropical Cyclone Alfred által okozott heves esőzés és áradás közepette, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mert úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adják. Angus professzor felismeri, hogy az olyan időjárási influenszerek, mint Mr. Brown Wally’s Weather oldala nemcsak a mainstream média és a kormányzati források iránti növekvő közbizalmatlanságból fakad, hanem a lefedettség és a közérthetőség hiányának betöltéséből is. „Az időjárási influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt meg, mert rendkívül helyspecifikus, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondja Angus professzor.

A professzor szerint azonban az időjárási influenszerek problémája abban rejlik, hogy hajlamosak pánikot kelteni, ahogyan azt a Townsville-beli Higgins Storm Chasing is tapasztalta. 2018-ban a cég történelmi csapadékszintet és áradást jósolt egy millió Facebook-követőjének, amely végül nem következett be. „Az időjárási influenszerek gyakran hajlamosak a hiperbolikus és eltúlzott állításokra, mivel nem tartoznak azonos normák alá, mint a mainstream és hivatalos kormányzati források, ami pánikkeltéshez és félretájékoztatáshoz vezetett” – magyarázza Angus professzor.

Miközben Mr. Brown önképzett meteorológus, informatikai mesterdiplomával rendelkezik, és számos egyéb technológiai képesítéssel büszkélkedhet. Az előrejelző berendezésekbe való befektetése olyan jelentős volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetőséget ad számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikálja azokat követőivel. Eközben Colorado állambeli Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik és egy energiacégnél dolgozik, 135 000 követővel bír TikTokon, ahol élő közvetítésekből, szponzorációkból és márkamegállapodásokból akár havi több ezer dollárt is kereshet.

Visszatérve Ausztráliába, Mr. Brown elmondta, hogy szeretne visszavonulni az oktatástól, hogy több időt szentelhessen a Wally’s Weather-nek és unokáival tölthessen, de tudja, hogy ez még egy ideig várat magára. Azonban nem szeretné, ha a lap arca lenne – ezt eddig sikerült elkerülnie. „Nem megyek ki a magam módján, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretném, ha tudnék sétálni az utcán anélkül, hogy zaklatnának. Már voltam rádióinterjún, és akkor is elmentem mellettük, és fogalmuk sem volt róla, hogy én vagyok” – mesélte Mr. Brown, aki elmondta, hogy élvezi, amikor az emberek beszélnek az oldalról, és nem tudják, hogy éppen ott áll. Ez mind hozzájárul az élményhez.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük