
Késések és üres polcok a Co-opnál a kibertámadás után
Az utóbbi időszakban a Co-op lánc üzletei jelentős kihívásokkal néznek szembe, miután a céget sújtó súlyos kibertámadás következtében a friss áruk szállítása akadozik, és sok bolt polcai üresen állnak. A vállalat képviselője megerősítette, hogy az üzletek nyitva tartanak, és továbbra is folytatják a kereskedelmet, azonban hétfőn és kedden sok helyszínen csak készpénzes tranzakciókat tudtak fogadni. A cég tájékoztatása szerint ez a probléma már megoldódott, de a kibertámadás következményei még mindig érezhetők.
A Co-op vezetősége a BBC-nek adott nyilatkozatában elismerte, hogy a támadás során „jelentős” mennyiségű ügyféladatot loptak el. A cég szóvivője arról beszélt, hogy a szállításokat befolyásolták a hackerek által végrehajtott tartós és rosszindulatú próbálkozások, amelyek célja a rendszereikhez való hozzáférés megszerzése volt. Hozzátette, hogy folyamatosan dolgoznak a zavarok csökkentésén és a szállítások helyreállításán. Kiemelték, hogy néhány bolt esetleg nem tudja biztosítani a megszokott termékeket, és elnézést kértek azoktól a tagoktól és vásárlóktól, akiket ez érintett.
A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember, akik csatlakoztak a Co-op tagsági programjához, személyes adatait szerezték meg, bár a cég ezt a számot nem erősítette meg. A Co-op áprilisi tájékoztatása szerint a tagsági bázisuk 22%-os növekedést mutatott, így a jövő évre 6,2 millió taggal számolnak. Az ügyfelek számára közzétett információk szerint úgy vélik, hogy csak a tagok személyes adatai, mint például a nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek illetéktelen kezekbe, míg banki adatok, tranzakciós információk és jelszavak nem.
Shirine Khoury-Haq, a Co-op Group vezérigazgatója hétfőn nyilvánosan bocsánatot kért a kibertámadás miatt, amely nyilvánvalóan nagyon megterhelő a munkatársak és a tagok számára. Kijelentette, hogy komolyan veszik az adatvédelem fontosságát, és felelősségteljesen kezelik az ügyfelek és a szabályozó hatóságok iránti kötelezettségeiket, különösen mint tagok által tulajdonolt szervezet.
A Co-op elleni támadás nem sokkal azután került napvilágra, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy ransomware-támadást szenvedett el. A vállalat felfüggesztette online rendeléseit és több szolgáltatását, mivel küzdött az incidens következményeinek kezelésével. Ezen kívül a Harrods is bejelentette, hogy hackerek kísérleteztek a rendszereik feltörésével. A Brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központ (NCSC) figyelmeztette a kiskereskedőket, hogy a bűnözők IT segítségnyújtási asztalokat megszemélyesítve próbálnak bejutni a szervezetekhez.
A Co-op és más brit kiskereskedők elleni támadások rávilágítanak a kiberbiztonság növekvő jelentőségére és a vállalatok számára az informatikai védelem megerősítésének szükségességére. A helyi közösségek is reagálnak a helyzetre, próbálva ösztönözni a vásárlókat, hogy támogassák a városközponti üzleteket, amelyek az utóbbi időszakban tapasztalt forgalomcsökkenés miatt nehéz helyzetbe kerültek.
A Co-op esetén tapasztalható zavarok és a többi kiskereskedő ellen irányuló kibertámadások rávilágítanak arra, hogy a digitális világban a biztonsági kockázatok mennyire valóságosak, és hogy a vállalatoknak folyamatosan frissíteniük kell védelmi rendszereiket a vásárlók és a saját érdekeik védelme érdekében. A vásárlók számára fontos, hogy tisztában legyenek azzal, hogy milyen intézkedéseket hoznak a cégek az adatvédelmük érdekében, és milyen lépéseket tehetnek a saját adataik védelme érdekében.

