
Xbox árak emelkednek világszerte a tarifák bizonytalansága miatt
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentősen megemeli az Xbox konzolai árait, hivatkozva a növekvő fejlesztési költségekre és az általa „piaci körülményeknek” nevezett tényezőkre. Az áremelések mértéke országonként változik, például az Egyesült Királyságban az Xbox Series S konzol ára 50 fonttal, összesen 299,99 fontra emelkedett. Az Egyesült Államokban a helyzet még drámaibb, ahol a Series X modell ára 100 és 130 dollár között emelkedett, a modelltől függően. A bejelentés időzítése különös figyelmet keltett, mivel az amerikai vámtarifák, amelyek várhatóan tovább növelik a fogyasztói árakat, globális gazdasági bizonytalanságot gerjesztenek. Bár a Microsoft nem nevezte meg kifejezetten a vámtarifákat az áremelés okaként, sokan úgy vélik, hogy ezek a tényezők is szerepet játszanak.
A nemzetközi piacon az Xbox árai más országokban is emelkednek, például Európában a Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral drágult. Ez a változás jelentős eltérést mutat egy olyan iparágban, ahol a konzolok megjelenése utáni években általában árcsökkentések tapasztalhatók. A Microsoft egy blogbejegyzésében elismerte, hogy ezek a változások kihívást jelentenek, azonban hangsúlyozták, hogy a döntés alapos mérlegelés után született a piaci körülmények és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével. Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója a BBC-nek nyilatkozva azt mondta, hogy az áremelkedés „elkerülhetetlen” volt, és a „jelenlegi vámtarifa-zavarok által katalizált”.
Gonzalez azt is hozzátette, hogy a játékosok fogják a legnagyobb mértékben megérezni az áremelést, és kevés remény van arra, hogy a közeljövőben csökkenni fognak az árak. Véleménye szerint ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már amúgy is visszafogott Xbox eladásait, és potenciális szélesebb iparági következményekkel járhat. Christopher Dring, a Game Business hírlevél írója szintén megerősítette, hogy a vámtarifák „biztosan” részei voltak az áremelés döntésének. Az általa elmondottak szerint a Kínában gyártott kiegészítők és alkatrészek miatt a kapcsolat nyilvánvaló. Ugyanakkor Dring kiemelte, hogy más tényezők is játszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és az „üzlet általánosan növekvő költségei”.
A konzoljáték szektora az utóbbi 20 évben alig nőtt felhasználók számát tekintve, míg a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkednek. Minden költségnövekedés, még egy kis vámtartalom is komoly hatással lehet ezen eszközök jövedelmezőségére. A múltban a konzolok megjelenése után általában árcsökkentések következtek be, de a jelenlegi generáció esetében ennek éppen az ellenkezője tapasztalható. Például a Sony eredetileg 360 fontban árusította a PlayStation 5 digitális kiadását az Egyesült Királyságban 2020-as megjelenésekor, de az ára az évek során 429,99 fontra emelkedett.
A Microsoft jövőbeli Xbox játékainak ára is kérdéses, mivel a cég bejelentette, hogy várhatóan „néhány új, első fél játékuk” 79,99 dollárba fog kerülni 2025-től. Ez a kereskedelmi ár megegyezik azzal, amit a Nintendo a közelgő Mario Kart World című játékához hirdetett, amely aggodalmakat keltett a játékosok körében, akik „elérhetetlennek” nevezték. A Microsoft azonban tisztázta, hogy új ára minden platformon egységes lesz, és nem tervezik a meglévő játékok árának emelését, csupán bizonyos új címek esetében. Azonban a cég nem kívánta megerősíteni, hogy az Egyesült Királyságban terveznek-e áremelést néhány jövőbeli játék esetében. „A helyi árak eltérhetnek az országok és platformok között” – áll a cég nyilatkozatában. A játékipar jövője tehát kérdéses, és a következő években várhatóan továbbra is komoly kihívásokkal néz szembe.

